Poznaj właściwości zdrowotne białka konopnego

Poznaj właściwości zdrowotne białka konopnego

Białko konopne, zupełnie jak olej konopny, swój początek ma w procesie tłoczenia nasion konopii. Metodą niskotemperaturową z ziaren wydobywa się olej, w wyniku czego pozostają odtłuszczone ziarna. Te wysuszone i odpowiednio zmielone, są niczym innym jak białkiem konopnym w proszku. Proces pozyskiwania białka jest wolny od działań chemicznych, dlatego otrzymany produkt zawiera cenne składniki w naturalnej postaci.

W czym jest białko? Dlaczego warto wybrać białko konopne?

Białko (proteiny) jest podstawowym składnikiem budulcowym organizmu – buduje hormony, przeciwciała, czyli komórki układu odpornościowego, reguluje ekspresję genów, pełni funkcje transportujące. Białko zbudowane jest z aminokwasów, bez których utrzymanie prawidłowego stanu zdrowia nie jest możliwe.

Niektóre z aminokwasów są wytwarzane przez organizm, jednak część z nich, tzw. aminokwasy egzogenne, muszą być przyjęte z zewnątrz, z produktami bogatymi w białko, takimi jak mięso, ryby, owoce morza, sery, twaróg, jaja, nasiona roślin strączkowych, orzechy i pestki.

W czym jest białko? Dlaczego warto wybrać białko konopne?
W czym jest białko? Dlaczego warto wybrać białko konopne?

Przewagą białka konopnego nad wymienionymi produktami jest wysoka zawartość protein w 100 gramach produktu, ponieważ jest to ok. 50 gram (Sprawdź Białko konopne o smaku bananowym). Dla porównania, w 100 gramach ugotowanej piersi z kurczaka jest około 32,1 grama białka, a w 100 g sera żółtego z dziurami około 28,8 grama. Porównanie to pokazuje, jak cennym źródłem protein jest białko konopne, zwłaszcza dla osób na diecie bezmięsnej. Białko z konopii ma pochodzenie roślinne, nie zawiera glutenu, laktozy, a do tego jest źródłem kwasów tłuszczowych Omega-3 i Omega-6, witamin z grupy B i E oraz magnezu, potasu i fosforu. 

Kto powinien włączyć białko konopne do diety?

Wcale nie trzeba być sportowcem, żeby wprowadzenie białka konopnego do diety było uzasadnione. Faktycznie, wspiera ono budowanie masy mięśniowej poprzez wspomaganie regeneracji mięśni, jednak i w przypadku osób odchudzających się zawarty w białku konopnym błonnik może pomóc w zrzuceniu zbędnych kilogramów. Błonnik będzie bowiem niwelował chęć podjadania, zapewniając uczucie sytości.


Przeczytaj również:


Osoby z nietolerancją glutenu czy laktozy, wegetarianie, weganie i każdy, kto dba o zbilansowaną dietę powinien rozważyć włączenie białka konopnego do swojego jadłospisu. Można je dodać do koktajlu, owsianki, omletu czy nawet wypieków i nie zmieni ono ich smaku, a wzbogaci wartość odżywczą.

Białko konopne w codziennej diecie może zastąpić kawę i dodawać energii, a także uzupełniać niedobory witamin i minerałów. Warto zaznaczyć, że taka decyzja nie niesie za sobą ryzyka wystąpienia jakichkolwiek skutków ubocznych.

Białko konopne – właściwości

Wartość odżywcza białek warunkowana jest ilością i proporcjami zawartych w nich aminokwasów. Białko konopne jako białko roślinne ma należeć do białek niepełnowartościowych, jednak jego składniki wskazują na wysoki stopień pokrycia potrzeb metabolicznych organizmu człowieka. Zawiera bowiem wszystkie aminokwasy egzogenne, do tego nienasycone kwasy tłuszczowe Omega-3 i Omega-6, które chronią przed schorzeniami, takimi jak miażdżyca, udar mózgu i zawał serca. Składa się także z błonnika pokarmowego, witamin, minerałów i wielu innych, cennych dla organizmu składników. Dzięki nim białko konopne może wpływać na:

  • wzmocnienie odporności,
  • budowę tkanki mięśniowej,
  • poprawę trawienia,
  • poprawę kondycji włosów i skóry głowy,
  • podniesienie poziomu energii.

Wybierz coś dla siebie z naszej oferty białka konopnego:

Czy białko jest zdrowe?

Warto rozwiać wszelkie obawy wynikające z pochodzenia białka konopnego. To nasiona konopii siewnej, a nie indyjskiej, są źródłem pozyskiwania białka konopnego. Konopia siewna, w przeciwieństwie do konopii indyjskiej, zawiera poniżej 0,1% THC (tetrahydrokannabinolu, substancji psychoaktywnej), dlatego jej uprawa jest legalna. Odmiany z obecnością THC poniżej 0,3% są dopuszczone do uprawy w Unii Europejskiej od 1996 roku.

Białko konopne nie wykazuje czynników alergizujących, w przeciwieństwie do np. białka sojowego. Sprawdzi się zatem u alergików, a także osób z nietolerancją glutenu i laktozy. W diecie wegetariańskiej i wegańskiej białko konopne będzie stanowiło treściwy zamiennik produktów pochodzenia zwierzęcego, a u osób prowadzących aktywny tryb życia wesprze proces kształtowania masy mięśniowej. Jego naturalne pochodzenie i wysoka wartość odżywcza wspomogą zapotrzebowanie każdego organizmu na niezbędne substancje.

Share

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

top