Dieta detox w świetle nauki – fakty i mity

Dieta detox w świetle nauki – fakty i mity

Diety detox to popularny w ostatnich latach sposób na „oczyszczenie” organizmu i pozbycie się zbędnych kilogramów. Ich twórcy obiecują cudowne efekty w zaledwie kilka lub kilkanaście dni stosowania. Detoksy są w zdecydowanej mierze bardzo rygorystyczne i skrajnie ograniczające podaż kalorii. Jak do tej kwestii odnoszą się opinie specjalistów i naukowców? Faktycznie, niektóre z efektów obiecywanych przez miłośników detoksów można osiągnąć przez stosowania zalecanych rygorów. Istnieje jednak bardzo wiele przeciwwskazań i niebezpieczeństw, które jasno pokazują, że stosowanie diety detox w praktyce nie jest dobrym pomysłem.

Na czym polegają diety detox?

Istnieje wiele rodzajów diet detox. Pomysłów na oczyszczanie z toksyn jest tyle, ile twórców jadłospisów. Niektóre z nich polegają na całkowitej eliminacji jedzenia w postaci stałej i spożywaniu jedynie płynów. Inne uwzględniają jedzenie jedynie warzyw lub owoców i warzyw. Jeszcze inne posiadają różne wariacje na temat dni, w które dozwolone jest „normalne” jedzenie, przeplatanych różnego rodzaju głodówkami lub dużymi ograniczeniami. W zależności od stopnia ograniczeń, diety detox stosuje się przez 1-2 dni lub kilka czy nawet kilkanaście dni.

Co można osiągnąć dzięki diecie detox?

Ogólną zasadą, dla której powstały diety detox jest oczyszczenie organizmu z toksyn. Ograniczenie kalorii lub stałego pożywienia ma umożliwić jelitom oraz innym organom w naszym ciele na całkowitą regenerację i pozbycie się szkodliwych substancji. Złogi te mają rzekomo gromadzić się w ciele na skutek nieprawidłowego odżywiania i niewłaściwego stylu życia.

Czy diety detoks są skuteczne?

O ile nie można zaprzeczyć, że niezdrowe nawyki każdego dnia wpływają negatywnie na nasze zdrowia, o tyle z pewnością nie jest prawdą, że za owe szkodliwe skutki odpowiadają jakiekolwiek złogi zgromadzone w jelitach, wątrobie czy innych narządach. Organizm człowieka ma doskonale wykształcone mechanizmy usuwania zbędnych produktów przemiany materii. Szkodliwe substancje, nawet jeśli zostają wprowadzone z pożywieniem, nie magazynują się w postaci złogów. Owszem, przechodząc przez organizm, mogą wywoływać niekorzystne efekty.

Czasami są to skutki krótkotrwałe, a czasami jest to działanie znacznie bardziej długofalowe. Na przestrzeni lat może to sprzyjać wykształceniu niepożądanych zmian w organizmie lub nawet wpłynąć na rozwój konkretnej choroby. W ten właśnie sposób wykształcają się choroby cywilizacyjne.

Biorąc pod uwagę naturalne przystosowanie organizmu człowieka do pozbywania się zbędnych substancji, diety detox w praktyce nie mają większego sensu. Głodówka nie wpłynie korzystnie na oczyszczenie, a jedynie doprowadzi do nagłego osłabienia i szoku dla mózgu, mięśni oraz wielu innych organów. Jako że bardzo często wiąże się z dużym deficytem kalorycznym, faktycznie może skutkować utratą masy ciała.

Należy mieć jednak na uwadze, że owa utrata masy ciała w przypadku dużych deficytów kalorycznych wynika głównie z rozkładu tkanki mięśniowej oraz utraty wody. Bardzo niewielka część utraconych kilogramów to faktyczna tkanka tłuszczowa. Wynika to z faktu, że w sytuacji stresowej, jaką niewątpliwie jest dla organizmu skrajne ograniczenie kalorii oraz radykalna zmiana nawyków żywieniowych, naturalną reakcją jest gromadzenie materiałów zapasowych i pozbywanie się mniej potrzebnych do przeżycia materiałów, czyli właśnie mięśni i wody.

Jak bezpiecznie „oczyścić” organizm?

Jak już zostało wspomniane, organizm posiada mechanizmy umożliwiające sprawne usuwanie toksyn i innych szkodliwych substancji. Podstawowym organem za to odpowiadającym jest wątroba. Współtowarzyszą jej nerki oraz odruchy z przewodu pokarmowego, czyli defekacja. Najlepszym sposobem na zdrowy „detox” jest zatem wspieranie prawidłowego funkcjonowania wszystkich tych narządów. Jedynym racjonalnym i uzasadnionym naukowo sposobem jest w tym przypadku zdrowa dieta. Jeśli zależy nam na utracie masy ciała, można wprowadzić w niej delikatny deficyt kaloryczny wynoszący maksymalnie 10-20% dziennego zapotrzebowania energetycznego (200-400 kcal przy zapotrzebowaniu 2000 kcal). Taka ilość nie tylko będzie komfortowa i bezpieczna dla naszego zdrowia psychicznego, ale również zapewni optymalną utratę masy ciała wynikającą z rozkładu tkanki tłuszczowej, a nie mięśni.

Produkty, które wspomogą oczyszczanie organizmu:

Dieta wspomagająca funkcjonowanie przewodu pokarmowego powinna zawierać dużo błonnika pokarmowego. Jego frakcja rozpuszczalna znajduje się przede wszystkim w owocach, natomiast frakcja nierozpuszczalna w pełnoziarnistych produktach zbożowych. Dla wątroby niezwykle istotne jest ograniczenie spożywania kwasów tłuszczowych nasyconych oraz tłuszczów trans. Zamiast tego warto wzbogacić swoją dietę w oleje roślinne, a w szczególności w oliwę z oliwek lub olej konopny RAW. Przy tym wszystkim należy koniecznie pamiętać o dobrym nawodnieniu. Odpowiednia podaż płynów jest niezbędna do tego, by nerki mogły swobodnie usuwać wszystkie zbędne produkty przemiany materii.

Diety detoks – czy warto?

Diety detoks wydają się obiecujące, ale nie mają praktycznego odzwierciedlenia. Są niebezpieczne nie tylko ze względu na nagłe osłabienie i nasilenie procesów katabolicznych w organizmie, ale również ze względu na znaczne obciążenie psychiczne i rygor, z jakim się wiążą. Bardzo niewielki krok dzieli je od zaburzeń odżywiania, takich jak kompulsywne objadanie się. W skrajnych przypadkach mogą prowadzić nawet do bulimii bądź anoreksji. Istnieją znacznie bezpieczniejsze, zdrowsze i efektywniejsze sposoby na zdrowy i silny organizm oraz pozbycie się zbędnych kilogramów.

Share

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

top