Dlaczego białko jest tak ważne dla naszego organizmu? Odpowiadamy!

Dlaczego białko jest tak ważne dla naszego organizmu Odpowiadamy!

Białko to główny materiał budulcowy naszego ciała. Stanowi najliczniejszy, po wodzie, składnik naszego ciała bo aż 20% jego masy. Jeśli odejmiemy wodę, to aż 55% suchej masy naszego ciała. Znając te liczby łatwo domyślić się, jak ważne jest białko w naszym organizmie.

Znaczenie białka w organizmie człowieka

Białka, inaczej proteiny, stanowią głównie budulec komórek, naszego organizmu. Z białek powstają więc komórki budujące mięśnie, organy, krwinki czerwone i białe, czyli przeciwciała, a nawet włosy i paznokcie.

Białko pełni również ważną rolę w przypadku procesów metabolicznych, czyli trawienia. Jest nośnikiem witamin i składników mineralnych, uzyskiwanych podczas trawienia.

W skrajnych przypadkach jest również ostatnią rezerwą energetyczną. Jeżeli nie dostarczamy naszemu organizmowi odpowiedniej ilości kalorii, białko stanowi ostatni materiał do wytworzenia energii potrzebnej do funkcjonowania organizmu.

Białka są potrzebne również do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Są niezbędne w przypadku tworzenia neuroprzekaźników, enzymów – w tym trawiennych – i hormonów.

Zapotrzebowanie ludzkiego organizmu na białka

Ogólnie określa się, że dorosły człowiek powinien mieć ilość białka odpowiadającą jego wadze. Dokładna proporcja wynosi 0,9 gram białka na każdy kilogram masy ciała. Jest to jednak uśrednienie i nie bierze ono pod uwagę niektórych czynników.

Jest kilka przypadków, które determinują większą ilość białek w codziennej diecie. Przykładem są kobiety w ciąży – średnio 1,1 grama na kilogram masy ciała – i karmiące piersią – 1,3 grama białka na kilogram ciała. Potrzebują one więcej białka ze względu na rozwijające się dziecko. Podczas ciąży, by białka z organizmu kobiety dostały się do dziecka i umożliwiły jego rozwój i rośnięcie. Podobnie podczas karmienia piersią, jednak wtedy ten rozwój zachodzi znacznie szybciej.

Niemowlęta ogólnie wymagają 1,52 grama białka na kilogram swojego ciała, aby rosnąć, tworzyć mięśnie ciała, wymieniać szybciej komórki i przeprowadzać ich podziały potrzebne podczas rośnięcia. Zwiększoną porcję białka potrzebują również dzieci – do 15 roku życia powinny mieć zapewnione 1,1 grama białka na kilogram ciała.

Większe zapotrzebowanie na białko mają również sportowcy – zależnie od rodzaju treningu. Jeśli przeważa trening wytrzymałościowy – 1,4 gram białka na kilogram masy ciała. Jeżeli trening wytrzymałościowo-siłowy 1,8 grama białek na kilogram masy ciała. Osoby na treningu dążącym do zmiany wagi – zarówno schudnięcie jak i zwiększenie masy ciała – powinny jeść do 2 gram białka na kilogram ciała.

Share

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

top